MONITORING PRÁVNYCH PREDPISOV

Prinášame Vám prehľad aktuálnych a pripravovaných  legislatívnych zmien. Nižšie uvedené predstavuje iba stručné zhrnutie podľa údajov dostupných v čase prípravy textu a nenahrádza právne poradenstvo. Pre komplexné posúdenie predmetnej problematiky nás neváhajte kontaktovať.

TRESTNÉ PRÁVO

Rozhodnutie ústavného súdu o novele trestného zákona

Ústavný súd rozhodol dňa 3. júla 2024 o návrhu prezidentky SR a poslancov NRSR na posúdenie ústavnosti novely Trestného zákona. Prezidentka sa spolu s poslancami NRSR obrátila na Ústavný súd, aby posúdil súlad novely z hľadiska jej prijatia v skrátenom legislatívnom konaní a pozitívneho záväzku štátu efektívne postihovať trestnú činnosť.

Ústavný súd konštatoval, že nedostatky legislatívneho procesu nedosahujú takú ústavnoprávnu intenzitu, ktorá by predstavovala ústavne nesúladný zásah zákonodarcu do ústavných práv alebo princípov.

Vo vzťahu k zmenám trestných sadzieb, možnosti uloženia podmienečného odkladu výkonu trestu odňatia slobody, premlčacích dôb a zvýšeniu hraníc škody nepovažoval novelu za excesívnu. Pri rozhodovaní sa riadil svojou predchádzajúcou rozhodovacou činnosťou z oblasti trestného zákonodarstva a princípom minimalizovania zásahov do autonómie zákonodarcu.

Napokon Ústavný súd vyslovil súlad aj so zrušením úradu špeciálnej prokuratúry (ÚŠP). Keďže agenda ÚŠP prechádza pod generálnu prokuratúru, nedochádza podľa Ústavného súdu k narušeniu systému slovenskej prokuratúry ani k porušeniu medzinárodných záväzkov.

Za nesúladné s ústavou označil prechodné ustanovenia týkajúce sa trestu prepadnutia majetku, spätné otváranie dohôd o vine a treste so spolupracujúcimi svedkami či možnosti použiť nezákonne získaný dôkaz v prospech obvineného.

Tlačovú správu ústavného súdu č. 30/2024 k rozhodnutiu PL. ÚS 3/2024 nájdete TU.

Oprava novely trestného zákona

Parlament prijal dňa 16. júla na mimoriadnej schôdzi opravu k novele Trestného zákona v reakcii na výhrady Európskej komisie (EK). Cieľom tejto opravy bolo zohľadniť výsledky konzultácií s EK v oblasti ochrany finančných záujmov Európskej únie (EÚ). Poslanci schválili zavedenie obligatórneho trestu odňatia slobody pri trestných činoch poškodzujúcich finančné záujmy EÚ, ak horná hranica trestnej sadzby prevyšuje šesť rokov. Ďalej sa do trestného zákona zavádza pojmové vymedzenie finančných záujmov EÚ, ktoré zákon definuje ako „finančné prostriedky a iné aktíva pochádzajúce z rozpočtu Európskej únie alebo z rozpočtu spravovaného Európskou úniou alebo v mene Európskej únie“.

Zosúladené majú byť tiež sadzby trestu odňatia slobody pri trestných činoch marenia výkonu správy daní, nepriamej korupcie a prijatia a poskytnutia nenáležitej výhody v nadväznosti na transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ.

Predmetná novela zároveň zohľadňuje aj judikatúru Súdneho dvora EÚ (rozsudok vo veci C107/23 PPU Lin) tým, že zavádza posudzovanie vplyvov novej zákonnej úpravy, ktorá skracuje premlčacie doby v prípadoch, keď pred zmenou zákona došlo k prerušeniu jej plynutia pri trestných činoch poškodzujúcich finančné záujmy EÚ.

Viac k schválenej novele Trestného zákona nájdete TU.

Návrh zákona o ochrane svedka v MPK

Na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2024 bol koncom júna v MPK zverejnený návrh zákona o ochrane svedka. Cieľom tohto návrhu je, aby sa poskytovanie ochrany a pomoci svedkom prispôsobilo súčasným podmienkam, zlepšila zákonná úprava a zjednodušil administratívny a schvaľovací proces.

Nová právna úprava prinesie ochranu a pomoc ohrozeným svedkom, ktorí sa po splnení taxatívnych kritérií stanú chránenými svedkami, ktorým sa následne poskytne pomoc z programu ochrany. Pre efektívne využívanie programu sa rozšíri okruh trestných činov, pri ktorých bude možné program uplatňovať. Tieto trestné činy navyše nebudú limitované len na páchanie organizovanou alebo zločineckou skupinou. Navrhuje sa tiež, aby návrh na začatie programu ochrany mohli predkladať viaceré subjekty. O návrhu následne rozhodne komisia, ktorá bude rozhodovať aj o jeho ukončení.

Písomnú ochrannú dohodu nahradí písomný súhlas ohrozeného svedka s programom ochrany. Po udelení súhlasu sa začne program ochrany vykonávať a svedkovi začnú vyplývať povinnosti, ktoré bude musieť dodržiavať. Vo vymedzených ustanoveniach sa špecifikujú podmienky pre ukončenie programu ochrany a postup jednotlivých subjektov pri jeho ukončení. Taktiež sa navrhuje zaviesť kontrola dodržiavania programu a jeho predbežného vykonávania, ktorá má zabezpečiť zdokonaľovanie opatrení. Podľa návrhu by sa mala ochrana poskytovať nielen na žiadosť iných štátov, ale aj na žiadosť medzinárodných organizácií a Medzinárodného trestného súdu.

Navrhovaná zmena má byť účinná od 01.01.2025.

Viac o navrhovanej zmene zákona sa dozviete TU.

Novela zákona o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu v MPK

V MPK bol 19. júna zverejnený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu.

Hlavným cieľom predloženého návrhu zákona je implementácia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1113 o údajoch sprevádzajúcich prevody finančných prostriedkov a určitých kryptoaktív a odstránenie nedostatkov slovenskej právnej úpravy vytýkaných Európskou komisiou. Návrh zákona tiež odstraňuje nedostatky identifikované Výborom Moneyval.

Návrh zákona zavádza nové povinnosti pre poskytovateľov služieb kryptoaktív, upravuje cezhraničné korešpondenčné vzťahy a zvyšuje kontroly hotovostných transakcií. V zmysle týchto zmien budú musieť poskytovatelia služieb virtuálnych aktív zabezpečiť, aby boli prevody virtuálnych aktív sprevádzané údajmi o pôvodcoch a prijímateľoch týchto prevodov a tiež, aby získali a vedeli poskytnúť informácie protistrane a na požiadanie ich sprístupnili príslušným orgánom.

Ďalšie úpravy zahŕňajú zosúladenie s odporúčaniami Finančnej akčnej skupiny a spresnenie povinností pre nebankových veriteľov a dohliadané subjekty.

Účinnosť zákona sa navrhuje 1. decembra 2024 a 30. decembra 2024.

Viac o navrhovanej zmene zákona sa dozviete TU.

MÉDIÁ

Zmena RTVS na STVR

Dňa 01.07.2024 nadobudol účinnosť zákon č. 157/2024 Z. z. o Slovenskej televízii a rozhlase a o zmene niektorých zákonov (ďalej len „zákon o STVR“), ktorý predstavuje komplexnú reformu Rozhlasu a televízie Slovenska. Tento zákon upravuje postavenie, poslanie, úlohy a činnosť STVR, postavenie, zloženie, úlohy a činnosť jej orgánov a hospodárenie a financovanie Slovenskej televízie a rozhlasu. Zákon o STVR zavádza nový orgán – etickú komisiu, ktorá má pôsobiť ako poradný orgán rady STVR. Do jej pôsobnosti patrí dohľad nad dodržiavaním (i) štatútu programových a tvorivých pracovníkov a (ii) všeobecných zásad etiky zamestnancami pri výkone ich činnosti a navrhovanie príslušných opatrení na ich dodržiavanie. Etická komisia sa skladá z deviatich členov, ktorých nominujú rôzne inštitúcie, napr. Matica slovenská, Slovenský olympijský výbor či SAV.

Generálneho riaditeľa STVR už nebude voliť parlament. Po novom bude volený deväťčlennou radou STVR, zloženou zo štyroch členov nominovaných ministrom kultúry SR a piatich členov zvolených NRSR. Pôvodný návrh zákona obsahoval možnosť rady odvolať generálneho riaditeľa bez udania dôvodu, pričom aktuálne znenie už túto možnosť neobsahuje. Dôvody pre jeho odvolanie podrobnejšie vymedzuje § 20 ods. 3 a 4.

Účinné znenie zákona nájdete TU.

FINANČNÉ PRÁVO

Opatrenie o uverejňovaní informácií z programu krytých dlhopisov v MPK

Cieľom predloženého opatrenia je zohľadniť zmeny, ktoré vyplývajú zo zákona o bankách, ktorými boli od 8. júla 2022 zavedené nové programy krytých dlhopisov. Toto opatrenie jednotne upravuje zverejňovanie informácií o programe krytých dlhopisov. Ďalej ustanovuje harmonizovaný obsah, rozsah a vzory zverejňovaných údajov, pre banky vydávajúce kryté dlhopisy, aby ich majitelia mohli posúdiť profil a riziká jednotlivých programov. Opatrenie obsahuje prílohy s tabuľkovými vzormi a metodikou, zabezpečujúce jednotnú formu, obsah a porovnateľnosť údajov o programoch krytých dlhopisov. Toto opatrenie nadväzuje na predchádzajúce tri opatrenia Národnej banky Slovenska k regulácii krytých dlhopisov.

Účinnosť opatrenia sa navrhuje 1. októbra 2024.

Viac o navrhovanom opatrení sa dozviete TU.

Novela zákona o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín v MPK

Ministerstvo financií Slovenskej republiky predložilo v MPK návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 507/2023 Z. z. o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín. Týmto návrhom zákona sa transponuje smernica Rady (EÚ) 2022/2523 z 15. decembra 2022. Zmeny v návrhu zákona sú prevažne technickými upresneniami, ktoré dopĺňajú už implementované inštitúty. Návrh obsahuje spresnenia vo výpočte oprávneného príjmu alebo straty základného subjektu a výpočet upravených zahrnutých daní. Tiež spresňuje definície, dopĺňa pravidlá pre výpočet vylúčených príjmov na základe ekonomickej podstaty a zavádza zjednodušené výpočty pre nevýznamné subjekty.

Viac o navrhovanej novele zákona sa dozviete TU.

Autor: Mgr. Romana Juhanesovičová