MONITORING PRÁVNYCH PREDPISOV

Prinášame Vám prehľad aktuálnych a pripravovaných  legislatívnych zmien. Nižšie uvedené predstavuje iba stručné zhrnutie podľa údajov dostupných v čase prípravy textu a nenahrádza právne poradenstvo. Pre komplexné posúdenie predmetnej problematiky nás neváhajte kontaktovať.

OBČIANSKE PRÁVO

Návrh novely zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov

Návrh zákona bol vypracovaný na základe úlohy B.2. vyplývajúcej z uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 447 z 13. septembra 2023. Cieľom návrhu zákona je zakotviť právnu úpravu elektronického hlasovania do zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.

Zákon č. 115/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov, ktorý nadobudol účinnosť 31. marca 2021, zaviedol do správy bytov nový inštitút, podľa ktorého mohli vlastníci bytov a nebytových priestorov svoje hlasovacie právo na schôdzi vlastníkov alebo na písomnom hlasovaní uplatniť aj prostredníctvom prostriedkov informačnej a komunikačnej technológie (elektronické hlasovanie).

Vzhľadom na to, že v praxi tento model uľahčoval rozhodovanie vlastníkov pri správe domov a sú naň pozitívne ohlasy, navrhuje sa zavedenie elektronického hlasovania aj pre mimopandemické obdobie. Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zároveň osobitným spôsobom upraviť možnosť vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome inštalovať nabíjací bod.

Súčasťou návrhu zákona je tiež spresnenie právnej úpravy súvisiacej so stavebnými zásahmi do spoločných častí, spoločných zariadení, príslušenstva, prípadne priľahlého pozemku v snahe umožniť vlastníkom v dome rozhodovať o plánovaných zásahoch do spoločného majetku.

Viac o navrhovanej novele zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov nájdete TU.

Zmena vyhlášky o registrácii údajov do obchodného registra registrátorom

Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 389/2023 Z. z. o registrácii údajov do obchodného registra registrátorom (ďalej len „vyhláška“), definuje s účinnosťou od 1. novembra 2023 podrobnosti podávania návrhov na zápis spoločnosti s ručením obmedzeným notárom ako registrátorom.

Vyhláška predpokladá od 1. januára 2025, rozšírenie rozsahu registrácie tak, že registrácia registrátorom by mala zahŕňať zápis údajov do obchodného registra, zmenu zapísaných údajov a výmaz zapísaných údajov do obchodného registra pri všetkých právnych formách obchodných spoločností. Vzhľadom na obmedzenia súčasného technického riešenia obchodného registra nie je možné uvedené uskutočniť.

Navrhuje sa preto upraviť znenie vyhlášky tak, aby s účinnosťou od 1. januára 2025 mohol notár – registrátor vykonávať prvý zápis spoločnosti s ručením obmedzeným a po novom aj zmeny zápisu v tomto type obchodnej spoločnosti. Návrh vyhlášky je sprevádzaný technickým riešením. Zmena právnej úpravy sa navrhuje s účinnosťou od 1. januára 2025.

Viac o navrhovanej novele zákona o sociálnych službách nájdete TU.

PRACOVNÉ PRÁVO

Návrh novely Zákonníka práce

Cieľom navrhovaného zákona je zavedenie povinnosti pre zamestnávateľov poskytovať príspevok na športovú činnosť dieťaťa zamestnanca. Tento krok je zameraný na podporu zdravého životného štýlu detí a mládeže, ako aj na prevenciu civilizačných ochorení prostredníctvom pravidelnej fyzickej aktivity. Táto povinnosť sa týka zamestnávateľov s viac ako 49 zamestnancami, ktorí sú povinní poskytnúť zamestnancovi príspevok vo výške 55 % oprávnených výdavkov, maximálne však do výšky 275 eur ročne na všetky deti zamestnanca.

Zavedenie tejto povinnosti vychádza z analýzy súčasných trendov v oblasti verejného zdravia a zistení, ktoré naznačujú, že nedostatočná fyzická aktivita v detstve vedie k nárastu chronických ochorení, ako sú obezita a cukrovka, už v ranom veku. Návrh zákona preto podporuje účasť detí na organizovaných športových aktivitách, čím sa zabezpečí nielen ich fyzický, ale aj psychický rozvoj. Navrhovaná legislatíva je formulovaná tak, aby plne rešpektovala aktuálny právny rámec, pričom zohľadňuje aj reálne náklady spojené so športovými aktivitami detí. Poskytovanie príspevku bude podmienené podaním žiadosti zo strany zamestnanca, ktorý musí splniť stanovené podmienky, vrátane splnenia minimálnej doby zamestnania u aktuálneho zamestnávateľa.

Navrhovaná právna norma bola koncipovaná tak, aby zabezpečila rovnováhu medzi záujmami zamestnancov a zamestnávateľov, pričom rešpektuje zásady právnej istoty a predvídateľnosti, ktoré sú kľúčové pre správne fungovanie pracovnoprávnych vzťahov. Návrh zákona nadväzuje na súčasnú legislatívu, ktorá umožňovala zamestnávateľom poskytovať takýto príspevok. Novela zavádza túto povinnosť ako záväznú, čo má za cieľ zvýšiť počet detí zapojených do pravidelných športových aktivít. Tento prístup je v súlade s medzinárodnými odporúčaniami v oblasti verejného zdravia, ktoré zdôrazňujú potrebu podpory fyzickej aktivity detí ako súčasť prevencie chorôb a podpory dlhodobého zdravia populácie.

Zavedenie tejto povinnosti je tiež navrhnuté tak, aby sa v čo najväčšej možnej miere minimalizovali možné negatívne dopady na zamestnávateľov, pričom sa zabezpečí spravodlivé a účinné uplatňovanie tejto legislatívy v praxi. V dlhodobom horizonte sa očakáva, že táto zmena prinesie pozitívne výsledky nielen pre zdravie detí, ale aj pre celkový zdravotný a sociálny systém, čo prispeje k zníženiu nákladov na zdravotnú starostlivosť a zvýšeniu kvality života obyvateľstva.

Viac o navrhovanej novele zákonníka práce nájdete TU.

FINANČNÉ PRÁVO

Návrh novely zákona o dani z príjmov

Cieľom návrhu zákona je úprava legislatívneho rámca pre odpis budov, v ktorých sa poskytujú ubytovacie služby na základe zmluvy o ubytovaní a s nimi spojené služby. Úprava možnosti odpisu budov, v ktorých sa poskytujú ubytovacie služby, je krokom k zatraktívneniu podnikateľského prostredia v sektore cestovného ruchu a k zvýšeniu investícií do majetku.

Investície do hmotného majetku v podobe budov sa stanú pre podnikateľské subjekty návratnejšie, a teda aj finančne atraktívnejšie. V prípade mnohých budov používaných na podnikateľské účely v sektore cestovného ruchu sa hovorí o nahromadenom investičnom dlhu. Naštartovanie investícií do budov bude mať pozitívny vplyv aj na stavebný sektor a s rastom oboch sektorov možno očakávať aj vyššie príjmy do štátneho rozpočtu.

Z hľadiska daňových príjmov sa síce na začiatku v dôsledku vyšších odpisov odhaduje väčší výpadok príjmov, avšak tento výpadok bude súbežne kompenzovaný daňovými príjmami z rastu sektorov. Rovnaké ciele a pozitívne vplyvy na stavebný sektor a podnikateľské prostredie sa očakávajú aj v rámci právnej úpravy týkajúcej sa odpisovania budov pre šport a športových stavieb, ktoré sa majú využívať výlučne na účel vykonávania športu.

Viac o navrhovanej novele zákona o dani z príjmov nájdete TU.

Vládny návrh zákona o dani z finančných transakcií

Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a vysoké zadlženie Slovenska sa zákonom navrhuje konsolidačné opatrenie, realizáciou ktorého sa prispeje k zvýšeniu príjmov do štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky. Pri prijímaní opatrenia sa sleduje cieľ primeraného rozdelenia daňovej záťaže medzi dotknuté daňové subjekty.

Zákon je navrhnutý tak, aby mal čo najmenšie negatívne vplyvy na prevažnú väčšinu obyvateľov a aby primerane, proporcionálne a nediskriminačne zasiahol všetky relevantné subjekty. Návrhom sa podporujú elektronické platby, čo odzrkadľuje snahu v boji proti daňovým podvodom a daňovým únikom. Digitálne platby zefektívňujú výkon kontroly plnenia daňových povinností a prispievajú k zlepšeniu výberu daní.

Súčasne sa v ostatných článkoch vykonávajú súvisiace úpravy nevyhnutné pre zavedenie tejto dane do praxe.

Viac o vládnom návrhu zákona o dani z finančných transakcii nájdete TU.

Návrh novely zákona o dani z pridanej hodnoty

Cieľom návrhu zákona je zníženie sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH) na tlačené knihy a obdobné tlačiarenské výrobky (najmä noviny, časopisy a periodiká, brožúry, letáky, obrázkové knižky) zo súčasných 10 % (resp. 20 %) na 5 %. V súčasnosti sa na knihy a ďalšie tlačiarenské výrobky uplatňuje 10 % sadzba dane z pridanej hodnoty. Výnimku tvoria zjednodušene povedané knihy a ďalšie tlačiarenské výrobky s vysokým podielom reklamy alebo s erotickým obsahom, na ktoré sa uplatňuje sadzba 20 %. Knihy nemožno považovať za obyčajný tovar, už vôbec nie za luxusný tovar, ktorý by mal byť doménou bohatších vrstiev.

Knihy sú zdrojom poznania, vedomostí, ale aj inšpirácie, kultúrneho dedičstva, rozvíjajú fantáziu a tvorivosť, rozširujú slovnú zásobu, učia nás slovenský jazyk, ale aj cudzie jazyky, zlepšujú pamäť, analytické schopnosti, sú nositeľmi kultúrneho dedičstva, kultivujú, vzdelávajú, nútia nás premýšľať a hľadať odpovede, robia z nás lepších, vzdelanejších, rozhľadenejších, morálnejších a citlivejších ľudí, v neposlednom rade tešia i zabávajú. Obzvlášť dôležité sú knihy pre deti. Podľa výsledkov PISA 2022 až 35,4 % slovenských žiakov nedosahuje základnú úroveň čitateľskej gramotnosti, t. j. sú v rizikovej skupine. Práve prístup ku knihám a ich dostupnosť – fyzická, aj finančná – sú pritom kľúčové. Knihy by mali byť (nielen) deťom čo najdostupnejšie. Ich význam zároveň nemôže byť nahrádzaný výlučne učebnicami, ktoré nedosahujú šírku významu kníh.

Čítanie kníh – hlavne v mladom veku – zvyšuje šance na úspech v živote. Obmedzená dostupnosť kníh kvôli ich vysokej cene naopak prehlbuje sociálne rozdiely. Daň z pridanej hodnoty na knihy na Slovensku vo výške 10 % je v súčasnosti najvyššou daňou z pridanej hodnoty spomedzi okolitých krajín. V susednej Českej republike je DPH 0 %, v Maďarsku a Poľsku 5 % (v Poľsku sa uvažuje o znížení na 0 %), v Nemecku 7 %, v Rakúsku 10 %. Tým je slovenský knižný trh menej atraktívny pre spotrebiteľa. Drahšie knihy v porovnaní s okolitými trhmi, znamenajú nižšiu dostupnosť kníh pre slovenského občana, so všetkými vyššie spomínanými negatívami. Ak sa menej kupujú knihy, má to negatívne vplyvy aj na podnikateľské prostredie (vydavateľstvá, predajcovia kníh a pod.).

Susedná Česká republika pristúpila s účinnosťou od 1. januára 2024 k zníženiu dane z pridanej hodnoty na knihy na 0 %. Dôsledok tohto opatrenia nespočíval ani tak v tom, že by došlo k výraznému zníženiu cien kníh, ale skôr sa zabránilo zdražovaniu knižného trhu, najmä pre vydavateľov, kníhkupcov, aj ďalších pracovníkov v knižnom priemysle ako redaktorov, korektorov, prekladateľov, grafikov, ilustrátorov, distribútorov, pre autorov a v neposlednom rade pre čitateľov. Práve zdražovanie by malo negatívny dôsledok pre celý knižný trh a jeho konzumentov. Drahších kníh sa totiž vyrába aj predáva menej, je po nich menší dopyt, čo môže pre mnohé kníhkupectvá a vydavateľstvá znamenať nielen nižší obrat, ale predovšetkým pre tie menšie až krach. Vymizli by predovšetkým menej populárne, nekomerčné knihy, medzi ktoré patria aj vzdelávacie knihy, no z podstaty veci sa ich predáva menej. Ohrozená by mohla byť aj pôvodná slovenská tvorba, ktorá nie je masovo populárna. Obmedzený prístup ku knihám by znamenal obmedzenie príležitosti získať čítaním kníh všetky tie pozitíva, ktoré čítanie kníh prináša. Knižný trh na Slovensku má veľkosť ročne približne 110 – 130 miliónov eur (v roku 2023 cca 144 miliónov eur). Z hľadiska objemu peňazí ide teda o malý trh.  Zníženie dane z pridanej hodnoty na knihy je tak z hľadiska negatívnych dopadov na štátny rozpočet málo významné. Naopak podpora knižného trhu v podobe zníženia dane z pridanej hodnoty na knihy môže mať významné pozitívne celospoločenské dopady.

Viac o navrhovanej novele zákona o dani z pridanej hodnoty nájdete TU.

TRESTNÉ PRÁVO

Novela zákona o prokuratúre

Cieľom predkladaného návrhu zákona je normatívne ukotviť existenciu osobitnej organizačnej zložky Generálnej prokuratúry, ktorej úlohou má byť zabezpečenie riadneho výkonu pôsobnosti prokuratúry najmä vo veciach ochrany finančných záujmov Európskej únie, a to najmä v oblasti riadenia, usmerňovania a kontroly činnosti podriadených prokuratúr pri vykonávaní dozoru nad dodržiavaním zákonnosti pred začatím trestného stíhania a v prípravnom konaní, ako aj v konaní pred súdom.

Na tento účel sa návrhom zákona vykonáva novelizácia zákonov upravujúcich prokuratúru a postavenie prokurátorov s cieľom organizačne a personálne podporiť ochranu finančných záujmov Európskej únie. Okrem toho sa súčasne navrhuje novelizácia trestných kódexov zameranú taktiež na zvyšovanie efektivity ochrany finančných záujmov Európskej únie prostredníctvom noriem trestného práva.

Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia, pretože je dôležité zabezpečiť, aby zákon nadobudol účinnosť čo najskôr s ohľadom na posilnenie ochrany finančných záujmov Európskej únie.

Viac o navrhovanej novele zákona o prokuratúre nájdete TU.

Autor: Mgr. Andrej Masaryk